Tomasz Modzelewski – prezes zarządu Zelmer Market Sp. z o.o., wcześniej członek zarządu i dyrektor marketingu Zelmer S.A. oraz prezes zarządu Zelmer Trading Sp. z o.o. Menedżer z ponad piętnastoletnim doświadczeniem. Autor sukcesu komercyjnego firmy Zelmer, specjalizujący się w strategii pozycjonowania oraz wprowadzania produktów na rynki międzynarodowe. Organizował biznesy w krajach Europy Centralnej i Wschodniej w różnych sektorach – dóbr szybko zbywalnych (FMCG), farmaceutycznym (Pharma), małych sprzętów domowych (SDA), handlu detalicznego (Retail), handlu pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B). Odpowiedzialny za marketing, tworzenie globalnych marek, sprzedaż, eksport, start-up’y, fuzje i przejęcia oraz projekty restrukturyzacyjne do wysokości 200 mln dolarów.
Czy wchodząc na rynki Europy Zachodniej, podobnie trzeba się przygotować?
Kraje Europy Zachodniej są trochę łatwiejsze, jeśli chodzi o zrozumienia preferencji klientów. Natomiast koszty wejścia na tamtejsze rynki są wyższe, szczególnie kiedy takie przedsięwzięcie się nie powiedzie. Europa Wschodnia i Zachodnia są mocno zróżnicowane pod względem wymagań klienta, szeroko rozumianej ochrony konsumenta, są też różnice trudniejsze do zdefiniowania, które należy brać pod uwagę, jak choćby przyzwyczajenia klientów. Dlatego wprowadzenie nowych marek do Francji, Niemiec czy Włoch jest bardzo trudne i kosztowne. Z mojego doświadczenia wynika, że w Europie Zachodniej są niższe marże, wyższe oczekiwania dotyczące jakości, no i silne przyzwyczajenie do swoich marek, które zazwyczaj oznaczają miejscową konkurencję. Tam, gdzie marka nie jest tak istotna, można wygrywać jakością oraz ceną.