Koniunktura gospodarcza
Oceny koniunktury gospodarczej w IV kwartale 2010 r. były zróżnicowane. W październiku oraz listopadzie indeks koniunktury bieżącej* wpisywał się w obserwowane tradycyjnie pod koniec roku pogorszenie ocen warunków gospodarowania. Jednak podobnie jak w ostatnich latach, w grudniu zaobserwowano poprawę nastrojów przedsiębiorców, która zrekompensowała pogorszenie mające miejsce w listopadzie. W rezultacie na koniec kwartału przeważyły opinie pozytywne, a indeks koniunktury bieżącej osiągnął wartość 17,4 pkt, plasując Pomorskie na czele rankingu województw.
W omawianym okresie oceny pomorskich przedsiębiorców były wyższe niż opinie ogólnopolskie. Z reguły przedsiębiorcy z regionu lepiej niż inni oceniają stan gospodarki w okresie sezonowego ożywienia (kiedy to indeksy przyjmują dodatnie wartości).
Nie mniej typowym zjawiskiem zarówno dla województwa, jak i dla całego kraju jest pogorszenie warunków gospodarowania na przełomie roku. Pierwszy kwartał zawsze wiąże się ze spadkiem nastrojów – w ocenach przedsiębiorców zaczynają dominować noty negatywne, a indeks koniunktury bieżącej przyjmuje ujemną wartość (przy czym oceny przedsiębiorców z Pomorza są gorsze od ogólnopolskich).
Analiza indeksu wyprzedzającego wskazuje, że najprawdopodobniej będzie tak również tym razem. Począwszy od listopada w ocenach perspektyw gospodarowania przeważa pesymizm. W grudniu wartość wskaźnika prognostycznego sięgnęła –7,4 pkt i była najniższa od 13 miesięcy. Zdaniem przedsiębiorców należy się spodziewać pogorszenia warunków gospodarowania w perspektywie kwartalnej.
Rysunek 1. Koniunktura gospodarcza w województwie pomorskim i w Polsce w latach 2008–2010
Przedział wahań wskaźnika wynosi od –100 do +100. Wartości ujemne oznaczają przewagę ocen negatywnych, dodatnie – pozytywnych.
Źródło: Opracowanie IBnGR
Działalność przedsiębiorstw
Liczba podmiotów gospodarczych w IV kwartale 2010 r. nadal systematycznie rosła. Na koniec grudnia nieznacznie przekroczyła poziom 260 tys. (260,2 tys.). Od początku światowego kryzysu finansowego (III kwartał 2008 r.) liczba podmiotów niemal nieprzerwanie rosła, stopniowo tracąc sezonowy charakter wahań. W efekcie tego procesu, w stosunku do końca września 2008 r., liczba przedsiębiorstw zwiększyła się o 8,9 proc. Dane z IV kwartału 2010 r. potwierdzają jednak zauważoną wcześniej tendencję wyhamowywania tego wzrostu. Dynamika liczby podmiotów gospodarczych w omawianym okresie wynosiła 0,7 proc. i była wyraźnie niższa niż w poprzednich kwartałach 2010 r. Również porównanie danych z końca kwartału do analogicznego okresu roku poprzedniego wskazuje na słabnięcie wzrostowej tendencji liczby przedsiębiorstw.
Ocena rosnącego poziomu przedsiębiorczości pozostaje nadal niezmiennie pozytywna, nawet jeżeli po części jest efektem wymuszonego sytuacją przedsiębiorstw samozatrudnienia. Nawet jeżeli w dłuższej perspektywie przedsiębiorca nie osiąga sukcesu, to najważniejsze, że nie traci kontaktu z rynkiem pracy, doskonali uniwersalne kompetencje i zdobywa doświadczenia bardzo przydatne nie tylko w roli pracodawcy, ale także pracownika. Wszystko to zwiększa elastyczność na rynku pracy. Ponadto rosnąca liczba przedsiębiorstw wskazuje, że odnoszących sukcesy jest więcej niż ponoszących porażki. Pewne znaczenie dla dynamiki przedsiębiorczości – choć trudne w tej chwili do skwantyfikowania – może mieć wsparcie oferowane przedsiębiorcom w ramach funduszy strukturalnych (Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka). Może ono stanowić bodziec do zakładania nowych firm lub legalizowania już prowadzonej działalności.
Rysunek 2. Dynamika produkcji sprzedanej, budowlano‑montażowej i sprzedaży detalicznej w województwie pomorskim w latach 2008–2010
Źródło: Opracowanie IBnGR na podstawie danych Urzędu Statystycznego w Gdańsku
Wyniki działalności przedsiębiorstw w IV kwartale ocenić należy pozytywnie. Wszystkie trzy analizowane indeksy dynamiki – dotyczące produkcji sprzedanej przemysłu, produkcji budowlano‑montażowej oraz sprzedaży detalicznej – w odniesieniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego cechowały wartości dodatnie. Dynamika produkcji sprzedanej przemysłu wyraźnie przekraczała poziom obserwowany w 2008 r. – przed kryzysem finansowym. Podobne wartości osiągała dynamika produkcji budowlano‑montażowej – w stosunku do początku 2010 r. nastąpiła tu największa poprawa. Miało miejsce także wyraźne ożywienie handlu detalicznego. Po części wynikało to z sezonowej zmienności i wiązało się ze świątecznymi zakupami. Istotne znaczenie miały również decyzje dotyczące podwyżki VAT, a przede wszystkim ograniczenie możliwości odliczenia tego podatku w związku z kupnem auta. W efekcie IV kwartał 2010 r. charakteryzował się wyższą sprzedażą samochodów, co było kolejnym ważnym czynnikiem wzrostu sprzedaży detalicznej.
Handel zagraniczny
W listopadzie 2010 r.** wartość eksportu wynosiła 388 mln euro. Wolumen importu kształtował się na poziomie 1258 mln euro. Saldo wymiany handlowej województwa pomorskiego z zagranicą pozostawało ujemne. To pierwszy od trzech lat tak znaczny deficyt. Wynikał on z dwóch przeciwstawnych tendencji. Wobec października 2010 r. wartość eksportu spadła o 13 proc., a w ujęciu rocznym o 30 proc. Import wzrósł natomiast o 80 proc., przy rocznej dynamice na poziomie 113 proc.
Wzrost deficytu w handlu zagranicznym wynikał przede wszystkim ze zmian w wymianie z krajami kapitalistycznymi***. Odnotowano dynamiczny wzrost wartości importu przy jednoczesnym bardzo wyraźnym spadku wartości eksportu do tej grupy. W efekcie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie –275 mln euro. W odniesieniu do pozostałych grup państw także przyjmowało ono wartości ujemne. Bilans handlowy w wymianie z krajami byłego ZSRR kształtował się na poziomie –332 mln euro, z pozostałymi wynosił –178 mln, a z krajami UE –87 mln euro. Tylko w handlu z krajami Europy Środkowo‑Wschodniej w listopadzie 2010 r. odnotowano nadwyżkę w wysokości 2 mln euro.
W listopadzie 2010 r. największy udział w strukturze importu miały kraje kapitalistyczne (31,3 proc.). W stosunku rocznym ich udział wzrósł o 6 pkt proc. Spadła natomiast partycypacja krajów byłego ZSRR (do 28,6 proc.), krajów UE (do 23,7 proc.) oraz pozostałych krajów (do 16,3 proc.).
W strukturze geograficznej eksportu widać dominację krajów UE (ponad 50-proc. udział w eksporcie). Na drugiej pozycji, z 30-proc. udziałem w strukturze eksportu, plasują się kraje kapitalistyczne. Udział krajów byłego ZSRR oraz pozostałych krajów jest zbliżony. W perspektywie rocznej obserwuje się dynamiczny wzrost udziału krajów UE (o 20 pkt proc.), przy jednoczesnym ponad 20-proc. spadku udziału krajów kapitalistycznych. Udział krajów byłego ZSRR oraz pozostałych krajów nieznacznie wzrósł, a krajów Europy Środkowo‑Wschodniej prawie nie uległ zmianie.
Rynek pracy i wynagrodzenia
W IV kwartale 2010 r. kontynuowana była, zapoczątkowana w styczniu, rosnąca tendencja w zakresie zatrudnienia w przedsiębiorstwach. Przeciętna liczba pracujących w tym sektorze na koniec 2010 r. wyniosła 274,8 tys. W stosunku do ostatniego dnia września wzrosła o 0,6 proc., a w relacji do analogicznego kwartału roku poprzedniego o 4,1 proc. Omawiany okres był trzecim z kolei, kiedy w ujęciu rocznym nastąpił wzrost analizowanego miernika. Był on wyraźnie wyższy niż w kwartałach poprzednich. Liczba pracujących osiągnęła ponownie poziom z lutego 2009 r., kiedy to negatywne skutki światowego kryzysu finansowego dopiero zaczynały znajdować odzwierciedlenie w spadającym zatrudnieniu. Można zatem stwierdzić, że zostały one w znacznej mierze zniwelowane.
Czwarty kwartał cechowała dodatnia dynamika wynagrodzeń, głównie za sprawą wysokich grudniowych płac powiększonych o premie. Przeciętna miesięczna płaca brutto osiągnęła na koniec roku kwotę 3731 zł. W stosunku do końca września był to wzrost 10-proc. Nie mniej miarodajnym punktem odniesienia jest grudzień 2009 r. W stosunku rocznym wynagrodzenia także wzrosły – o 6 proc. Wraz z rosnącym zatrudnieniem daje się zaobserwować coraz silniejszą presję na wzrost wynagrodzeń. W 2010 r. był on widoczny, w przeciwieństwie do 2009 r., który cechowała stagnacja.
IV kwartał przyniósł wzrost bezrobocia. Rosło ono systematycznie w każdym miesiącu, osiągając w grudniu poziom 104,7 tys. Wzrost ten miał charakter sezonowy i był opóźniony w stosunku do sytuacji z roku poprzedniego. Miesięczna dynamika wzrostu w każdym z trzech okresów kwartału była wyraźnie niższa niż rok wcześniej. W październiku wzrosło ono jedynie o 0,5 proc., podczas gdy rok wcześniej o 3,4 proc. Z kolei w grudniu dynamika wynosiła 4,5 proc. w stosunku do 6,8 proc. w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. Mimo sezonowego wzrostu liczby bezrobotnych należy mówić o utrzymywaniu się nieznacznie pozytywnego trendu na rynku pracy. Na tej podstawie można przypuszczać, że wiosenne ożywienie może być nieco silniejsze niż przed rokiem.
Wzrost poziomu bezrobocia nie pozostał neutralny dla jego struktury. Zmiany odnotowane zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym miały zbliżony przebieg. Z trzech analizowanych grup bezrobotnych – w wieku do 25 lat, w wieku 50 lat i więcej oraz długotrwale pozostających bez pracy – jedynie udział młodych bezrobotnych uległ niewielkiemu zmniejszeniu. W poprzednim kwartale nastąpił znaczny napływ młodych bezrobotnych, spowodowany wygaśnięciem popytu sezonowego oraz napływem absolwentów. W obecnym kwartale niewielka część osób z tej grupy znalazła zatrudnienie. Było im łatwiej ze względu na znaczną mobilność i elastyczność w dostosowaniu do nowych warunków pracy.
Udział dwóch pozostałych grup w strukturze bezrobocia zwiększył się. Szczególnie wyraźny wzrost cechował grupę długoterminowo bezrobotnych. Jest to konsekwencja trudnej sytuacji na rynku pracy w 2009 r. Duża liczba osób, które wtedy straciły pracę, nie może jej nadal znaleźć. W efekcie zasila właśnie tę grupę.
Rysunek 3. Wielkość zatrudnienia i poziom przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw w województwie pomorskim w latach 2008–2010
Źródło: Opracowanie IBnGR na podstawie danych Urzędu Statystycznego w Gdańsku
Rysunek 4. Liczba bezrobotnych i ofert pracy zgłoszonych do urzędów pracy w województwie pomorskim w latach 2008–2010
Źródło: Opracowanie IBnGR na podstawie danych Urzędu Statystycznego w Gdańsku
IV kwartał cechował znaczny spadek liczby ofert pracy w urzędach. O ile we wrześniu zgłoszono ich 6,5 tys., o tyle w grudniu o blisko połowę mniej – 3,4 tys. Obserwowany spadek ma w znacznej mierze charakter sezonowy, choć jego głębokość – zważywszy na popyt na pracę, jaki miał miejsce w II i III kwartale – jest dość zaskakująca. Mimo znacznego spadku liczba zgłoszonych ofert pracy była nieznacznie wyższa niż przed rokiem. Można zatem przypuszczać, że w trakcie wiosennego ożywienia popyt na pracę zostanie odbudowany do poziomu przynajmniej nie mniejszego niż w 2010 r.
Ważniejsze Wydarzenia
300 mln zł na pomorskie rybactwo
Unijne środki przeznaczone na rozwój obszarów zależnych od rybactwa rozdysponowało w konkursie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Do zdobycia było około 800 mln zł. Blisko 40 proc. tej kwoty trafi do pomorskich Lokalnych Grup Rybackich. Powstają one na bazie współpracy lokalnych władz, organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców. Na terenie województwa pomorskiego powstało osiem takich stowarzyszeń. Obejmują one 64 pomorskie gminy z powiatów: puckiego, wejherowskiego, bytowskiego, słupskiego, chojnickiego, człuchowskiego, kościerskiego, nowodworskiego, lęborskiego, kartuskiego oraz gdańskiego. Aplikacje złożyło 61 stowarzyszeń z całej Polski, 13 z nich odpadło w trakcie oceny formalnej, a kolejne 4 na etapie oceny merytorycznej.
Z Gdyni do Karlskrony bardziej luksusowo
4 listopada w rejs wyruszyła z Gdyni pierwsza z dwóch siostrzanych jednostek Stena Line – Stena Vision. Wcześniej wraz z bliźniaczym promem Steną Spirit pływała na trasie Göteborg‑Kilonia. Na potrzeby nowej trasy Stenę Vision przebudowano w stoczni w Göteborgu. Całkowity koszt przekroczył 160 mln koron (ok. 70 mln zł). Statek może zabrać na pokład 1700 pasażerów i 120 ciężarówek. Atrakcjami Steny Vision, którymi nie dysponowały dotychczas eksploatowane na tej linii promy Stena Baltica oraz Finnarrow, są: centrum SPA, eleganckie restauracje, liczniejsze bary, nowoczesne sale konferencyjne i prawie 500 kabin, w tym z panoramicznym widokiem na morze. Podróż do Szwecji trwać będzie – podobnie jak do tej pory – 9 godzin. Stena Spirit przybędzie do Gdyni wiosną 2011 r.
LOTOS Petrobaltic przeszuka Bałtyk
Ministerstwo Środowiska przedłużyło spółce LOTOS Petrobaltic sześć koncesji na poszukiwanie złóż ropy naftowej i gazu na Bałtyku. Dotyczy to koncesji: Gaz Północ, Łeba, Sambia Wschód, Sambia Zachód, Rozewie i Gotlandia. Umożliwią one prowadzenie poszukiwań perspektywicznych zasobów węglowodorów pod dnem Bałtyku przez kilka najbliższych lat. Zapisy w koncesjach poszerzają ich zakres, co pozwoli spółce prowadzić równoległe poszukiwania niekonwencjonalnych złóż węglowodorów.
„Tęczowy wojownik” zwodowany
13 listopada odbyło się wodowanie kadłuba jednostki „Rainbow Warrior III”, budowanej dla organizacji Greenpeace. Kadłub z częściowym wyposażeniem powstał w stoczni Maritim Shipyard w Gdańsku. Będzie on odholowany do niemieckiej stoczni w celu kontynuacji prac wyposażeniowych. Kadłub dwumasztowego żaglowca o długości prawie 58 m i szerokości ponad 11 m powstał w gdańskiej stoczni na zlecenie niemieckiej stoczni Fassmer w Bremerhaven, która podpisała kontrakt z Greenpeace i w której żaglowiec będzie wyposażany. Budowa statku zakończy się w październiku 2011 r.
Budują i dają pracę
Specjalistyczny statek buduje również prywatna stocznia Crist z Gdańska. Prace są prowadzone na terenie byłej stoczni w Gdyni, a sama jednostka jest warta 180 mln euro. Statek typu Heavy‑Lift Jack‑up Vessel ma być gotowy w maju 2012 r. Przy budowie kadłuba ma pracować około 300 osób, a przy wyposażeniu jednostki nawet ponad tysiąc. Stocznia Crist na terenach byłej stoczni w Gdyni realizuje też kilka innych projektów. W związku z przewidywanymi zamówieniami do końca 2011 r. stocznia zatrudni nawet 2 tys. pracowników. Obecnie większość z nich świadczy usługi jako jednoosobowe firmy. Warto dodać, że to właśnie stocznia Crist kupiła najważniejszą część likwidowanej stoczni w Gdyni, czyli suchy dok oraz halę do prefabrykacji kadłubów.
PSSE bogatsza i większa
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna nabywa część majątku Stoczni Gdynia – budynek administracyjny z zapleczem magazynowym, drogę asfaltową dla ciężkiego transportu oraz tory kolejowe wraz z bocznicą. Umowa ma charakter warunkowy, bo prawo pierwokupu mają Zarząd Morski Portu Gdynia oraz Skarb Państwa. Instytucje te muszą wyrazić zgodę na taką transakcję. W gdyńskiej podstrefie Energomontaż‑Północ Gdynia Sp. z o.o. planuje uruchomienie produkcji wielkogabarytowych urządzeń typu offshore. Chodzi m.in. o urządzenia dla energetyki jądrowej, a także stalowe elementy morskich farm wiatrowych czy nowoczesne platformy wiertnicze i wydobywcze. Ponadto włączone zostały do PSSE nowe tereny inwestycyjne w Toruniu. Spółka Nowoczesne Produkty Aluminiowe Skawina zadeklarowała zainstalowanie linii technologicznej do produkcji przewodów napowietrznych i lin o specjalnych konstrukcjach. Dzięki tej inwestycji zatrudnienie znajdzie co najmniej 100 osób. Inwestycja powinna być gotowa pod koniec 2014 r.
Port Gdynia inwestuje
Pierwszego grudnia przy Nabrzeżu Rumuńskim gdyńskiego portu oddano do użytku nowe, dwupoziomowe stanowisko do obsługi statków ro‑ro. To istotny element rozwoju sieci autostrad morskich. W ramach inwestycji przebudowano dolną i zbudowano górną rampę. Konstrukcja tej drugiej została sprowadzona z Helsinek. Ponadto wykonano umocnienia dna oraz przebudowę linii cumowniczo‑odbojowej na Nabrzeżu Rumuńskim. Stanowisko jest częścią dużego przedsięwzięcia inwestycyjnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. Dwa tygodnie później (14 grudnia) w gdyńskim porcie oddano do użytku nowy magazyn wysokiego składowania. Będzie mógł obsługiwać około 40 samochodów ciężarowych na dobę. Inwestycja rozpoczęła się w ubiegłym roku. Magazyn, którego powierzchnia użytkowa wynosi prawie 8 tys. m2, przeznaczony jest do składowania towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach (z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych). Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. już informuje o planach budowy kolejnego tego typu magazynu w latach 2012–2013. Obiekt powstanie na terenie Portu Zachodniego przy ul. Wiśniewskiego 27. Magazyn o powierzchni użytkowej ok. 18,5 tys. m2 obsłuży do 200 samochodów ciężarowych na dobę. Korzystać z niego będzie kilku użytkowników, z możliwością obsługi od trzech do dziewięciu stanowisk przeładunkowych.
Będzie Centrum Nanotechnologii na PG
Politechnika Gdańska przeprowadziła procedurę przetargową na budowę Centrum Nanotechnologii. W nowym budynku znajdą się laboratoria wyposażone w nowoczesny sprzęt. Najdroższy przyrząd, którego zakup planowany jest w ramach projektu – wysoko specjalistyczny mikroskop tunelowy – kosztuje prawie 3 mln zł. Zakończenie budowy planowane jest na połowę 2012 r. Budynek powstanie w sąsiedztwie Wydziału Chemicznego. Całkowity koszt inwestycji to 64,7 mln zł. W całości zostanie ona sfinansowana z dotacji: ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko oraz z budżetu państwa – Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Centrum Zaawansowanych Technologii POMORZE
Dziesięć specjalistycznych laboratoriów badawczych powstaje w ramach wspólnego projektu Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego. Ich działalność ukierunkowana będzie na cztery obszary badawcze: 1) biotechnologia, chemia żywności i leków; 2) technologie informacyjne i telekomunikacja; 3) materiały funkcjonalne i nanotechnologia oraz 4) ochrona środowiska. Osiem laboratoriów powstaje na Politechnice Gdańskiej, dwa – na Uniwersytecie Gdańskim. Inwestycja pochłonie prawie 24 mln zł. Fundusze unijne pozwolą na zakup ponad stu urządzeń badawczych. Wyremontowane zostaną także pomieszczenia przeznaczone na laboratoria. Projekt jest współfinansowany w 75 proc. przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, wdrażany natomiast przez Agencję Rozwoju Pomorza S.A.
Kolej Metropolitalna – finansowanie zapewnione
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, według zapewnień Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, może być dofinansowywana aż w 85 proc. ze środków unijnych. Pozostałe 15 proc. ma zostać zabezpieczone przez samorząd województwa pomorskiego oraz Gdańsk i Gdynię. W sumie koszt inwestycji, która ma połączyć centra tych miast z ich nowymi dzielnicami, portem lotniczym, a także Kaszubami, szacowana jest na 650 mln zł. Wkrótce uruchomiony zostanie przetarg na wykonanie kompletnej dokumentacji technicznej. Na terenach, przez które ma biec trasa kolei, trwają już prace archeologiczne, saperskie i geodezyjne. Rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej, nieczynnej od 1945 r., to pierwszy etap budowy PKM. Według projektu, połączy ona dzielnice Gdańska: Wrzeszcz, Strzyżę, Piecki Migowo, Niedźwiednik, osiedle Kiełpinek, Matarnię, Osowę z Rębiechowem, Baninem i Gdynią. Pierwszy etap ma być ukończony do 2015 r. Pomorska Kolej Metropolitalna to jedna z największych inwestycji w regionie.
Unijne wsparcie dla dworca w Gdyni
Polskie Koleje Państwowe S.A. otrzymały unijne wsparcie na realizację projektu „Przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna”. Całkowita wartość projektu to ponad 40 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE i budżetu państwa wynosi ponad 26 mln zł. Umowę w sprawie dofinansowania inwestycji podpisały PKP S.A. i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dworzec Gdynia Główna czekają zmiany, dzięki którym stanie się on bardziej funkcjonalny i bezpieczny. Odbudowany zostanie zabytkowy budynek wraz z otwartą kolumnadą łączącą dworzec dalekobieżny z dworcem podmiejskim SKM. Architektura zabytkowego dworca, zgodnie z wytycznymi konserwatora, zostanie odtworzona, z jednoczesnym dostosowaniem funkcjonalnym obiektu do wymagań współczesnych standardów obsługi podróżnych. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Ponadto zainstalowany zostanie monitoring oraz nowy system informacji dla pasażerów.
Łużycka Office Park wśród najlepszych
Gdyński kompleks biurowy Łużycka Office Park Budynki A i B znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych biurowców w Polsce w konkursie The Eurobuild Awards 2010. Został doceniony zarówno przez najemców, jak i profesjonalistów. Najlepsze projekty lub firmy w Polsce w trzech kategoriach: biura, centra handlowe i magazyny wybierało jury składające się z czołowych specjalistów związanych z rynkiem nieruchomości. Budynki oceniali również najemcy. W przypadku gdyńskiego biurowca bardzo wysokie noty uzyskały m.in.: funkcjonalność, standard ekologiczny budynku, jakość wykończenia i atrakcyjność architektury.
Funkcjonalna strona Gdańska
Internetowa witryna Gdańska – www.gdansk.pl – okazała się najbardziej funkcjonalna spośród wszystkich stron internetowych urzędów miejskich w Polsce. Informatycy wzięli pod lupę osiemnaście najbardziej rozbudowanych, zaawansowanych technologicznie i promowanych podczas wszelkich akcji i imprez serwisów urzędów miejskich. Gdańsk w kategorii funkcjonalność pobił na głowę wszystkich konkurentów, zdobywając aż 83,3 pkt na 100 możliwych. Plasujący się tuż za nim serwis Urzędu Miasta Poznania uzyskał w tej kategorii ocenę 74,4 pkt, a trzeci Kraków – 71 pkt. Wyniki testu opublikował miesięcznik „IT w Administracji”.
Gdańsk pierwszy na liście Lonely Planet
Międzynarodowy serwis Lonely Planet sporządził listę miejsc w Polsce, które warto odwiedzić. Znalazły się na niej m.in.: Białowieski Park Narodowy, Mazury, zamek w Malborku, a także cztery inne polskie miasta – Częstochowa, Wrocław, Poznań i Toruń. Jednak pierwsze miejsce przyznano Gdańskowi. Autorzy rankingu uzasadniają: „Gdańsk gwarantuje niepowtarzalny klimat i niezwykłe przeżycia. Na atmosferę składają się stare, piękne zabytki i zapach morza. Kuszące sklepy i 20 km plaż. Niespotykane nigdzie indziej kulturalne imprezy i rezerwaty przyrody. Restauracje, kawiarnie i kluby oraz duch wolności i tolerancji, nieraz dający o sobie znać w tysiącletniej, wielonarodowej historii Gdańska”.
Pomorskie Centrum Logistyczne w Porcie Gdańskim
17 grudnia 2010 r. w Warszawie Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego podpisała umowę z australijską Grupą Goodman, która wybuduje obiekty magazynowe i biurowo‑socjalne na potrzeby Pomorskiego Centrum Logistycznego. Pierwsze budynki PCL mają być oddane do użytku na przełomie 2012 i 2013 r. Tym samym koncepcja budowy nowego, dużego centrum logistycznego, którego docelowy obszar może wynieść nawet 210 ha, zaczyna wkraczać w decydującą fazę. Centrum zlokalizowane będzie na zapleczu największego polskiego terminalu kontenerowego DCT, który od stycznia 2010 r. aspiruje do rangi oceanicznego hubu kontenerowego za sprawą uruchomienia połączenia Gdańsk‑Szanghaj.
Dolina Logistyczna w Gdyni
27 października 2010 r. w Urzędzie Miasta Gdyni zostało podpisane porozumienie o współpracy Gdyni oraz miast i gmin zachodniej części Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego na rzecz Subregionalnej Strefy Rozwojowej „Dolina Logistyczna”. Głównym celem tej inicjatywy jest wspólne opracowanie strategii rozwoju, planów zagospodarowania, a także skoordynowania inwestycji dotyczących portu morskiego i jego infrastruktury. Placówka ma stać się operacyjnym i manipulacyjnym zapleczem gdyńskich terminali kontenerowych. Zakłada się zacieśnienie jej relacji z dostosowywanym aktualnie do lotów cywilnych Portem Lotniczym Gdynia‑Kosakowo, restrukturyzowanymi terenami stoczniowymi obejmowanymi statusem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także z Koleją Metropolitalną.
W kierunku inteligentnej energetyki
17 listopada 2010 r. Marszałek Województwa Pomorskiego powołał Pomorską Platformę Technologiczną Energetyki. Wśród wielu podmiotów będących sygnatariuszami tej inicjatywy są m.in. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Grupa Lotos S.A. i Politechnika Gdańska. PPTE będzie wspierać tworzenie zaawansowanych procesów automatyzacji, regulacji i nadzoru systemów elektroenergetycznych, ciepłowniczych i gazowych. Natomiast te wspomagane najnowszymi technologiami informatycznymi przyczynią się do wzrostu potencjału gospodarczego i poprawy jakości życia w województwie pomorskim. Działalność PPTE wpisuje się w jedno z priorytetowych zadań Samorządu Województwa Pomorskiego, mając na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego i poprawę efektywności energetycznej.
*Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową od stycznia 2001 r. prowadzi badanie koniunktury gospodarczej w województwach. Badanie wykonywane jest metodą testu koniunktury, polegającą na comiesięcznym ankietowaniu określonej grupy podmiotów gospodarczych. Ankietowani odpowiadają na pytania dotyczące swoich odczuć związanych z ogólną sytuacją gospodarczą w województwie oraz sytuacją swoich firm. Chodzi m.in. o poziom produkcji, sprzedaży, zatrudnienia. Szczegóły: http://ibngr.pl/index.php/pl/lewe_menu/koniunktura_w_wojewodztwach
**Dane ze zbioru otwartego (przez cały rok rejestrowane są dane ze wszystkich miesięcy) na dzień 12.01.2011 (najnowsze dostępne dane).
***Do krajów kapitalistycznych zaliczają się m.in.: Watykan, Norwegia, Liechtenstein i Szwajcaria w Europie, USA, Australia, Japonia, Kanada, Singapur, Nowa Zelandia, Wyspy Marshalla. Za kraje Europy Środkowo-Wschodniej uważa się m.in.: Bośnię i Hercegowinę, Chorwację, Serbię i Czarnogórę; do krajów byłego ZSRR należą: Azerbejdżan, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Rosja, Ukraina, Uzbekistan.
Niniejszy artykuł powstał na podstawie następujących materiałów, w całości opublikowanych na stronie internetowej Pomorskiego Przeglądu Gospodarczego (ppg.ibngr.pl): A. Hildebrandt, 2010, Handel zagraniczny w województwie pomorskim, I. Wysocka, 2010, Wiadomości gospodarcze, P. Susmarski, 2010, Koniunktura gospodarcza w województwie pomorskim w grudniu 2010 r., M. Tarkowski, 2010, Poziom rozwoju gospodarczego województwa pomorskiego i jego zmiany w grudniu 2010 r.