Transformacja energetyczna stanowi obecnie jeden z ważniejszych priorytetów rozwojowych Polski. Z wagi tego wyzwania doskonale zdaje sobie sprawę województwo pomorskie, które systematycznie zwiększa swoją samowystarczalność energetyczną, inwestując w nowe źródła energii, jak np. morskie farmy wiatrowe czy pierwszą w Polsce elektrownię jądrową. Przykład Pomorza pokazuje, że przemiana sektora energetycznego niesie za sobą nie tylko szereg wyzwań, ale i potencjał istotnego wzrostu gospodarczego. Jaki kierunek nadać działaniom rozwojowym w dobie rosnących wymagań dotyczących zero- lub niskoemisyjności? W jaki sposób wzmocnić rolę samorządów w zarządzaniu transformacją energetyczną? Jakie inspiracje przynosi w tym zakresie województwo pomorskie?
W polityce klimatycznej i energetycznej Unii Europejskiej palącą kwestią jest obecnie problem dostaw technologii niskoemisyjnych. Do tej pory UE wspierała ich produkcję, w ograniczonym zakresie i mniejszym stopniu, niż robią to obecnie Stany Zjednoczone, sukcesywnie realizujące własny system zachęt. Drugie światowe mocarstwo – Chiny – stało się z kolei ich kluczowym importerem na rynek europejski, skutecznie hamując rozwój zielonych technologii na terenie Wspólnoty.
W czerwcu 2024 roku odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego, a pięć miesięcy później pracę rozpocznie nowe Kolegium Komisarzy Unii Europejskiej. Jeden lub jedna z nich będzie odpowiadać za politykę transportową, obejmującą m.in. bezpieczeństwo środków transportu oraz ich wpływ na klimat i środowisko czy konkurencyjność europejskich firm transportowych. Jakie są najważniejsze wyzwania? Które z inicjatyw już zostały podjęte, a które czekają na realizację? Jak będzie wyglądała przyszła polityka transportowa UE?
Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, Baltic Hub Container Terminal
W horyzoncie najbliższych kilku, najpóźniej kilkunastu lat, każda europejska firma będzie musiała dostosować się do wyznaczonych przez Brukselę reguł gry, których centralny punkt stanowi zrównoważony rozwój. Największe przedsiębiorstwa, takie jak np. Baltic Hub, będą do tego zobligowane już od 2026 r. Czy działalność terminala kontenerowego może być prowadzona w ekologiczny, odpowiedzialny społecznie sposób?
O Portman Lights zrobiło się głośno w 2017 r., kiedy projektowane i produkowane przez pomorskie przedsiębiorstwo dekoracyjne lampy zaczęły rozświetlać sceny globalnych gwiazd muzycznych pokroju Stinga czy Eda Sheerana. Później jednak nadeszła pandemia, a wraz z nią lockdowny obejmujące m.in. koncerty, w efekcie czego aktywność gdyńskiej firmy spadła dosłownie do zera. Nie przeszkodziło to jej jednak wrócić na tory rozwoju i już pod koniec ub.r. odebrać wyróżnienie Nagrody Pomorskiej Gryf Gospodarczy 2023 w kategorii „Lider eksportu podkategoria mikro i małe przedsiębiorstwo”. W jaki sposób tego dokonali?
Agencja Rozwoju Pomorza funkcjonuje już od ponad 30 lat. W jaki sposób przez ten czas ewoluowała jej rola? Jak udało jej się zbudować efektywny system obsługi inwestorów i dlaczego nadal jest on bardzo istotny w kontekście przyciągania na Pomorze kolejnych inwestycji? Przedsiębiorstwa o jakim profilu są dziś najbardziej pożądane w naszym regionie? Jakiego typu wsparcia Agencja jest w stanie udzielić lokalnym małym i średnim firmom?
Specjalne Strefy Ekonomiczne zostały powołane do życia na początku XXI wieku po to, by obniżyć wysoki wówczas poziom bezrobocia oraz ściągać do Polski nowe technologie. Aby stawić czoła tym wyzwaniom, na obszarach należących do Stref dokonywane były duże, zagraniczne inwestycje. W 2018 r., gdy pierwotnie założone cele zostały już zrealizowane, rola SSE uległa diametralnej zmianie – odtąd miały one skupić się na zwiększaniu konkurencyjności polskich, w tym przede wszystkim małych i średnich, firm. W jaki sposób nastąpiła owa transformacja? Jak w nowej odsłonie radzi sobie Pomorska SSE? Jakie narzędzia ku temu wykorzystuje?
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | ![]() |
Pomorski Przegląd Gospodarczy
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
ul. Do Studzienki 63
80-227 Gdańsk