W dobie polikryzysu, dotykającego również polskie rolnictwo, niezwykle ważne – m.in. z punktu widzenia bezpieczeństwa żywnościowego kraju – jest wprowadzenie zmian w krajowej polityce rolnej. Ze względu na to, że transformacja to powolny proces, już dziś należy wypracować konkretne rozwiązania, które pozwolą nie tylko załagodzić nastroje powstałe wokół Europejskiego Zielonego Ładu, lecz także wzmocnią międzynarodową pozycję polskich gospodarstw rolnych. Jakie powinno być polskie stanowisko w ramach wielkiej debaty dotyczącej zmian we wspólnej polityce rolnej UE? Gdzie szukać nowych szans dla polskiego sektora rolnego i jak odpowiedzieć na złożone wyzwania współczesności?
Rozwój technologii sieciowych i realizacja strategii Zielonego Ładu przyspieszyły procesy decentralizacji działalności gospodarczej. Powstały nowe możliwości uruchomienia potencjału rozwojowego drzemiącego w przedsiębiorczości lokalnej. To dobry czas na intensyfikację aktywności gospodarczej społeczności żyjących poza dużymi miastami – na peryferiach. Aby otworzyć samorządom terytorialnym nowe możliwości tworzenia i skutecznej realizacji innowacyjnych polityk gospodarczych, potrzebna jest wizja i spójne z nią otoczenie prawno‑regulacyjne.
Za sprawą pandemii wielu polskim firmom z obszaru zaawansowanego IT otworzyły się wrota na świat. Wcześniej, w obszarach takich jak rozwój sztucznej inteligencji czy deep tech, zagraniczni klienci nie dopuszczali innej formy współpracy niż relacje face‑to‑face, jednakże w erze dystansu społecznego nawet i oni przekonali się do modelu pracy zdalnej. Tym samym wiedza, doświadczenie i know‑how rodzimych, bardzo cenionych w branży nowoczesnych technologii, przedsiębiorstw i ekspertów zaczęły „rozlewać się” globalnie. Jakie są w tym kontekście doświadczenia firmy DAC⁠.⁠digital? Dlaczego sztucznej inteligencji nie powinniśmy traktować jako zagrożenia? Jaki jest poziom otwartości technologicznej Polaków na tle innych nacji?
Zaczynamy dziś wchodzić w erę intensywnej automatyzacji i robotyzacji. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że praca ludzka, charakteryzująca się mniejszą wydajnością, jakością i powtarzalnością, a w dodatku będąca podatną na zagrożenia związane z różnego typu kryzysami, często nie wystarcza do tego, by pozostać długofalowo konkurencyjnym na rynku. Jak na sektor automatyzacji przemysłu wpłynęła pandemia? Komu otworzyła ona oczy, portfele oraz umysły? Jakie zmiany w zakresie modeli prowadzenia działalności gospodarczej przyniosła?
Już w 2029 r. jedynym, obligatoryjnym sposobem komunikacji obywateli oraz przedsiębiorstw z administracją publiczną będzie droga elektroniczna. Intensywne procesy cyfryzacyjne dotyczą dziś także samorządów. Czy polskie urzędy są gotowe na cyfrową rewolucję? Jak – w tym kontekście – może się zmienić rola urzędników? Na ile w tak newralgicznych obszarach można wykorzystać rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji?
Jacy jako Pomorzanie jesteśmy oraz jakie są nasze cechy charakterystyczne na tle całego polskiego społeczeństwa? Dlaczego fenomenem naszej regionalnej społeczności jest bardzo wysoki poziom identyfikacji z regionem? Czy można powiedzieć, że pomorski konserwatyzm jest dość liberalny, natomiast liberalizm dość konserwatywny i co z tego wynika? Czy stać nas na to, by stworzyć na Pomorzu zintegrowaną, wielokulturową wspólnotę obywatelską?
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% | |
Lorem Ipsum Dolor | -18,8% |
Pomorski Przegląd Gospodarczy
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
ul. Do Studzienki 63
80-227 Gdańsk